Käyttäytyminen

Käyttäytymisen arviointi kohdistuu siihen, miten oppilas ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön, arvostaa työtä ja noudattaa sääntöjä.

Oppilaan tavoitteet suhteessa muihin ihmisiin ja ympäristöön

  • arvostan ja tuen toisia ihmisiä sekä vaalin ympäristöä
  • tunnen hyviä tapoja ja noudatan niitä
  • osaan kuunnella ja pyytää puheenvuoroa
  • osaan keskustella
  • ymmärrän ja noudatan opettajan ohjeita ja yhteisiä sääntöjä
  • osaan työskennellä ryhmässä
  • osaa ratkaista erimielisyyksiä ja riitoja puhumalla
  • osaan auttaa, kannustaa ja rohkaista toisia
  • huolehdin omista ja yhteisistä välineistä
  • pidän huolta ympäristöstä

Oppilaan tavoitteet suhteessa opiskeluun

  • yritän parhaani
  • olen oma-aloitteinen
  • työskentelen keskittyneesti
  • huolehdin tehtävistäni, teen ne loppuun
  • huolehdin tarvittavat opiskeluvälineet oppitunnille
  • arvostan omaan ja toisten työtä
  • osallistun aktiivisesti tuntityöskentelyyn
  • tulen tunneille ajoissa

Käyttäytymisen arvioinnin yhtenäistämiseksi on Kankaanpään opetussuunnitelmassa kuvaus/tunnuspiirteitä käyttäytymisestä oppilaalle, joka saa tietyn arvosanan. Esimerkiksi arvosanan hyvä (8) kohdalla mainitaan seuraavaa:

Oppilas

  • huolehtii omalta osaltaan työrauhasta
  • noudattaa yleensä koulun sääntöjä ja yhteisiä sopimuksia
  • huolehtii omista ja yhteisistä tehtävistä ja tavaroista
  • on yleensä yhteistyökykyinen
  • ottaa yleensä toisetkin huomioon
  • käyttäytyy rehellisesti