Käyttäytyminen
Käyttäytymisen arviointi kohdistuu siihen, miten oppilas ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön, arvostaa työtä ja noudattaa sääntöjä.
Oppilaan tavoitteet suhteessa muihin ihmisiin ja ympäristöön
- arvostan ja tuen toisia ihmisiä sekä vaalin ympäristöä
- tunnen hyviä tapoja ja noudatan niitä
- osaan kuunnella ja pyytää puheenvuoroa
- osaan keskustella
- ymmärrän ja noudatan opettajan ohjeita ja yhteisiä sääntöjä
- osaan työskennellä ryhmässä
- osaa ratkaista erimielisyyksiä ja riitoja puhumalla
- osaan auttaa, kannustaa ja rohkaista toisia
- huolehdin omista ja yhteisistä välineistä
- pidän huolta ympäristöstä
Oppilaan tavoitteet suhteessa opiskeluun
- yritän parhaani
- olen oma-aloitteinen
- työskentelen keskittyneesti
- huolehdin tehtävistäni, teen ne loppuun
- huolehdin tarvittavat opiskeluvälineet oppitunnille
- arvostan omaan ja toisten työtä
- osallistun aktiivisesti tuntityöskentelyyn
- tulen tunneille ajoissa
Käyttäytymisen arvioinnin yhtenäistämiseksi on Kankaanpään opetussuunnitelmassa kuvaus/tunnuspiirteitä käyttäytymisestä oppilaalle, joka saa tietyn arvosanan. Esimerkiksi arvosanan hyvä (8) kohdalla mainitaan seuraavaa:
Oppilas
- huolehtii omalta osaltaan työrauhasta
- noudattaa yleensä koulun sääntöjä ja yhteisiä sopimuksia
- huolehtii omista ja yhteisistä tehtävistä ja tavaroista
- on yleensä yhteistyökykyinen
- ottaa yleensä toisetkin huomioon
- käyttäytyy rehellisesti