Osa-aikainen erityisopetus Keskustan koulussa

Osa-aikaista erityisopetusta annetaan oppilaille, joilla on lieviä oppimisvaikeuksia esim. äidinkielessä tai matematiikassa, keskittymisvaikeuksia tai muuta oppimiseen liittyvää tuen tarvetta.  Laaja-alainen erityisopettaja antaa myös puheopetusta, keskittyen lähinnä äännevirheiden korjaamiseen. Tämän lisäksi tunteja voidaan käyttää opetuksen eriyttämiseen, hetkelliseen tuen tarpeeseen esim. poissaolojen vuoksi. Tunneilla voidaan eriyttää myös ylöspäin ja tehdä vaativampia tehtäviä.

Osa-aikaisen erityisopetuksen tavoitteena on riittävän varhainen tuki, jotta voidaan vahvistaa oppilaan oppimisedellytyksiä ja tukea oppimista ja koulunkäyntiä. Tavoitteena on tukea oppilaan opiskelua oman luokan mukana.  Osa-aikaista  erityisopetusta annetaan samanaikaisopetuksena, pienryhmä- tai yksilöopetuksena.

Osa-aikaista erityisopetusta oppilas voi saada kolmiportaisen tuen mallin jokaisella askeleella: yleisessä tuessa, tehostetussa tuessa ja erityisessä tuessa. Tuen kesto voi olla lyhytkestoinen jakso tai pidempi, koko lukuvuoden jatkuva säännöllinen tuki. Opetuksen järjestämistä muokataan olemassa olevien resurssien puitteissa tarpeen mukaan ja mahdollisimman joustavasti.