Kouluterveydenhuolto

Kouluterveydenhoitaja ja -lääkäri

Kouluterveydenhuolto jatkaa neuvolatyötä lapsen ja nuoren terveydentilaa seuraten ja arvioiden. Tavoitteena on turvata oppilaalle mahdollisimman terve kasvu ja kehitys ja kannustaa omaksumaan terveitä elintapoja. Kouluterveydenhuolto on osa koulun oppilashuoltoa.

Terveystarkastusten pääpaino tulee olemaan 1. ja 5. lk:n tarkastuksissa, jolloin terveydenhoitajan tarkastuksen lisäksi on lääkärintarkastus. Muilla luokka-asteilla tehdään kevyempi tarkastus terveydenhoitajan toimesta. Tarkastuksissa tehdään perinteisiä mittauksia (pituus, paino, näkö, kuulo, ryhti, verenpaine) ja kaikkiin tapaamisiin liittyy keskustelua terveyskäyttäytymisestä (ulkoilu, ravinto, uni, liikunta) sekä terveysneuvontaa em. asioista että murrosiän muutoksista, koulunkäynnistä ja päihteistä.

Vanhemmat tervetuloa tarkastuksiin mukaan!

Kouluympäristö

Kouluterveydenhuolto seuraa osaltaan kouluympäristön terveellisyyttä, viihtyisyyttä ja turvallisuutta. Terveydenhuoltohenkilöstö toimii näissä asioissa yhteistyössä mm. koulu- ja työsuojeluviranomaisten sekä terveystarkastajan kanssa.

Sairauksien hoito

Oppilasta ei tule lähettää sairaana kouluun. Oppilaan sairastuessa äkillisesti koulussa asiasta ilmoitetaan huoltajalle. Alle 10-vuotiaan lapsen huoltajalla on mahdollisuus saada kouluterveydenhoitajalta todistus lapsen sairaudesta. Oppilaan mahdollisesti tarvitsemat pienet hoitotoimenpiteet hoituvat kouluterveydenhoitajan vastaanotolla esim. ompeleiden poistot, korvahuuhtelut, pienet haavanhoidot…

Ilman ajanvarausta terveydenhoitaja tavattavissa seuraavasti:

Terveydenhoitaja on paikalla Keskustan koululla lähes joka päivä. Avoimet vastaanotot ovat tuolloin klo 11.30-12.30.

Terveydenhoitaja Lea Virkki on töissä tiistaista torstaihin ja terveydenhoitaja Sari Peltomäki maanantaisin ja parittomina viikkoina perjantaisin.

Puhelimitse terveydenhoitajan tavoittaa numerosta 044 577 3283.
Sähköpostitse meidät tavoittaa: etunimi.sukunimi@sata.fi

Koululääkärin sairausvastaanotto on peruspalvelukeskus Tapalassa. Ajanvaraus kouluterveydenhoitajan kautta 044 577 3283.

Yhteistyöterveisin Lea Virkki ja Sari Peltomäki

Kouluhammaslääkäri

Hammaslääkäri peruspalvelukeskuksessa Tapalassa, puh. 02 577 3550

Hammaslääkäri suorittaa tarkastuksen 1., 3. ja 5. luokan oppilaille.
2., 4. ja 6. luokan oppilaille tarkastukset tehdään yksilöllisesti joko hammaslääkärin tai suuhygienistin toimesta riippuen oppilaan tarpeesta, jonka hammaslääkäri on määritellyt.

Muista! On fiksu tapa harjata hampaat aamuin illoin fluorihammastahnalla! Hammasharja mukaan tarkastukseen ja hoitoon tultaessa. Ilmoita ajoissa, jos et pääse tulemaan vastaanotolle. Hammastapaturmissa ota välittömästi yhteyttä hoitavaan lääkäriin!

Hammaslääkäripalvelut eivät ole osa koulun oppilashuoltoa.

Yhteystietoja

Kouluterveydenhoitaja
Lea Virkki (ti-to)
Sari Peltomäki (ma ja parittomien viikkojen pe)