Koulukiusaaminen

MITÄ KIUSAAMINEN ON?

Kiusaa­mi­nen on tois­tu­vaa hen­kistä tai ruu­miil­lista väki­val­taa, jonka syystä tai toi­sesta vah­vem­massa ase­massa oleva koh­dis­taa yhteen tai useam­paan lapseen.

Kes­kus­tan kou­lulla ei hyväk­sytä kou­lu­kiusaa­mista. Kiusaa­mi­seen puu­tu­taan heti, kun sitä havai­taan tai siitä saa­daan tieto. Jokai­nen, joka havait­see kiusaa­mista, on vel­vol­li­nen ilmoit­ta­maan siitä opet­ta­jalle, kou­lu­ter­vey­den­hoi­ta­jalle, kuraat­to­rille tai van­hem­mil­leen. Kou­lu­kiusaa­mi­sen tilaa sel­vi­te­tään luku­kau­den kuluessa erik­seen teh­tä­villä oppi­laille ja opet­ta­jille suun­na­tulla kyse­lyllä. Oppi­laille teh­dään sel­väksi kou­lun sään­nöt ja miten toi­mia kiusaa­mis­ti­lan­teessa. Mah­dol­li­sen kiusaa­mi­sen lopet­ta­mi­seksi teh­dään tar­peen vaa­tiessa yhteis­työtä oppi­lai­den, van­hem­pien, opet­ta­jien, reh­to­rin, kou­lu­ku­raat­to­rin sekä oppi­las­huol­to­ryh­män kanssa.

Mikä ei ole kiusaamista:

• jos joku satun­nai­sesti tönäi­see sinua käytävässä
  • jos joku jos­kus hauk­kuu sinua
  • jos sinä tap­pe­let tasa­ver­tai­sen kave­risi kanssa ja voi­tat ja häviät suun­nil­leen yhtä pal­jon ja usein
  • jos joku ei jos­kus halua olla sinun kanssasi

Mikä on kiusaamista:

• jos jatkuvasti kuulet haukkumista
  • jos joku vahvempi kiusaa
  • jos kiusaaminen on jatkuvaa
  • jos tavaroitasi tai töitäsi tuhotaan tai esim. omaisuuttasi kuten vaatteitasi liataan tai hukataan
  • jos sinua ei yleensä oteta joukkoon mukaan.

Kiusaa­mista ei voi puo­lus­tella mil­lään syyllä eikä kiusaa­mi­nen ole kos­kaan ”vain leik­kiä”. Vain uhri voi sanoa, onko kyse leikistä.

Kou­lumme ylei­siä peri­aat­teita kiusaa­mis­ta­paus­ten käsittelyssä:

• Kiusaa­mi­sen havait­seva on vel­vol­li­nen ilmoit­ta­maan asiasta kou­lun henkilökunnalle/opettajille.
  • Asioi­den luot­ta­muk­sel­li­nen käsittely.
  • Kes­kit­ty­mi­nen rat­kai­su­jen löy­tä­mi­seen syyt­te­lyn sijaan.
  • Oppi­lai­den kiusaa­mi­sen vas­tais­ten asen­tei­den rohkaiseminen.
  • Asi­aan puu­tu­taan monella tasolla.
  • Pyri­tään vai­kut­ta­maan koko ryh­mään (kiusaaja, kiusattu, apuri, vah­vis­taja, puo­lus­taja, ulkopuolinen).
  • Huo­mion kiin­nit­tä­mi­nen oppi­laan omaan toi­min­taan ja sen seu­rauk­siin (mitä tein väärin/oikein).

SOPU-TIIMI SELVITTÄÄ KIUSAAMISTAPAUKSET YHTEISTYÖSSÄ LUOKANOPETTAJAN KANSSA

Kou­lussa toi­mii koulun henkilökunnan jäsenten muo­dos­tama työ­ryhmä, Sopu-tiimi. He sel­vit­tä­vät yhteis­työssä luo­kan­opet­ta­jan kanssa esiin tule­via kiusaa­mis­ta­pauk­sia.

Jos epäi­let sinun las­tasi kiusat­ta­van tai sinulla on syytä uskoa hänen kiusaa­van toi­sia, ota roh­keasti yhteyttä kou­luun jotta asi­aan voi­daan puut­tua mah­dol­li­sim­man nopeasti ja tehok­kaasti. Kes­kus­tele lap­sesi kanssa kiusaa­mi­sesta, vaikka hän ei olisi kiusattu eikä kiusaisi muita. On tär­keä miet­tiä yhdessä lap­sen kanssa, miten kan­nat­taa toi­mia jos havait­see kiusaa­mista omassa koulussa.

Lisää tietoa koulukiusaamisesta: Kivakoulu vanhempien opas