Wilma-tiedote 4.4.2022

Koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseen liittyviä käytäntöjä muutetaan Kankaanpäässä 4.4.2022 lähtien seuraavasti:

Alueellisen tartuntatautien torjunnan työryhmän ohjeistuksen mukaisesti Kankaanpäässä poistuu 5.-9.luokkalaisten maskisuositus (1.-4.luokkalaisten maskisuositus on poistettu jo aiemmin). Myös varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen henkilökunta vapautuu maskisuosituksesta.

Huhtikuussa voimme järjestää ulkona tapahtumia joihin tulee oppilaita ja aikuisia muilta luokilta ja kouluilta. Tämä mahdollistaa esim. koulun luokkien väliset jalkapalloturnaukset ja koulujen välisten pesäpalloturnausten tms. järjestämisen. Tässä vaiheessa emme kuitenkaan kokoa eri luokkien tai koulujen oppilaita samaan sisätilaan jos  turvaväleistä ja muista varokeinoista ei voida varmistua.

Koulurakennuksiin sisälle voidaan koronaturvallisuusohjeet huomioiden ottaa myös yksittäisiä vierailijoita. Tällöin esim. huoltajat,  seurakunnan, urheiluseurojen ja muiden yhteistyökumppaneiden edustajat voivat tulla koululle etukäteen asiasta sopien.

Luokkaretket ja muut vierailut (myös sisätiloissa) ovat mahdollisia jos ne tehdään pääasiallisesti siten, että toiminta kohteessa järjestyy oman luokan kesken koronaohjeistuksia noudattaen.

Toukokuun alusta lähtien (tautitilanteen niin salliessa) kouluissa voidaan järjestää myös sisätiloissa tapahtumia joihin osallistuu eri luokilta ja kouluista oppilaita ja koulun aikuisia. Tavoitteenamme on järjestää toukokuun alussa (3.5.) koulutulokkaiden tutustumispäivä tulevaan kouluunsa ja 6.luokkalaisten tutustuminen yläkouluun. Lukuvuoden päättyessä järjestettävät kevätjuhlatilaisuudet kuitenkin järjestetään isoissa kouluissa pääosin etänä mutta pienemmissä kouluissa voidaan koulun harkinnan mukaisesti järjestää myös koko koulun oppilaiden yhteisiä tilaisuuksia. Perinteisiä juhlia joihin voisimme kutsua myös oppilaiden huoltajat emme kuitenkaan vielä järjestä tänä keväänä.

Koronaviruksen aiheuttamaan tautiin sairastuneiden oppilaiden määrä on kouluissamme vähentynyt selvästi tammi-helmikuun vaihteesta. Edelleen koronavirus kuitenkin leviää myös Kankaanpäässä niin oppilaiden kuin aikuistenkin keskuudessa. Kouluun saa tulla vain terveenä ja oireettomana.

Sivistysjohtaja