Wilma-tiedote 18.1.2022

Koronatilanne on alueellamme nopeasti muuttunut ja sillä on vaikutuksia myös koulujen käytäntöihin.

Alueellamme on tartunnanjäljitys ruuhkautunut. THL:n ohjeistuksen mukaan tartunnanjäljityksen ruuhkautuessa koulualtistumisia ei enää kartoiteta, eikä lapsia aseteta karanteeniin koulussa tapahtuneen altistumisen vuoksi. Jos koulussa ilmenee virallisella koronatestillä varmennettuja sairastumis- tai altistumistapauksia ilmoitamme asiasta ko luokan mahdollisesti altistuneiden lasten huoltajille.  Tällöin Posan ohjeen mukaan vanhempien tulee tarkkailla lasten mahdollisia oireita 10 vuorokautta, ja mikäli oireita ilmenee, lapsi ohjataan jäämään 5 vuorokaudeksi kotiin ja suositellaan tekemään kotitesti.  Tarvittaessa tulee hakeutua pcr-koronanäytteenottoon.

Säädösten mukaisesti järjestämme etäopetusta niille oppilaille, joilla on virallinen tartuntatautilääkärin antama karanteenimääräys tai eristysmääräys. Etäopetuksen toteutustavat vaihtelevat tapauskohtaisesti. 1.-3. luokkaisille pyrimme järjestämään päivittäin joko etäyhteyden oppitunnille tai esim. yhteydenoton puhelimitse. Useimmiten ohjeistus 1.- 3. luokkalaisille annetaan wilman välityksellä. Etäyhteys nuoremmille oppilaille on useimmiten mahdollista vain huoltajan avustuksella. 4. luokkalaisille ja vanhemmille oppilaille pyritään pääsääntöisesti järjestämään lukujärjestyksen mukainen osallistuminen etäyhteyden kautta niille lukuainetunneille, joille se katsotaan olevan tarkoituksenmukaista. Lisäksi käytetään apuna wilman välityksellä tiedotettuja ohjeita.

Terveisin

Perusopetuksen rehtorit