Tiedoksi koronatilanteesta 13.3.2020

Koulujen Wilma-tiedotteisiin on kerätty ohjeistusta koronavirustilanteeseen liittyen.

Terveydenhoitoon liittyviä ohjeita on saatavilla ensisijaisesti PoSan (www.eposa.fi/tietoa-kuntalaisille-koronavirustilanteesta ja Thl:n sivuilta.

Koska tilanne muuttuu nopeasti on huoltajien velvollisuus seurata wilma-tiedotteita ja wilma-viestejä aktiivisesti päivittäin. (Ilmoitusasetuksista voi tehdä asetukset, joilla saa saapuneesta viestistä ja tiedotteesta ilmoituksen sähköpostiinsa).

Aluehallintoviranomaiset tulevat antamaan hallituksen ohjeistuksen mukaisesti määräyksen peruuttaa yli 500 ihmisen yleisötilaisuudet toukokuun loppuun asti. Normaalia koulunkäyntiä ei tultane laskemaan yleisötilaisuuksiksi, joten määräys ei tulle koskemaan niitä. Huhtikuuksi suunniteltu Keskustan koulun kevätnäyttely on perinteisesti kerännyt hyvin paljon katsojia mutta nyt se peruutetaan. Lukuvuoden päätöstilaisuuden järjestämisen osalta tehdään päätös myöhemmin.

Kouluilla on tehostettu käsihygieniaan ja siivoukseen sekä kokoontumiskäytäntöihin liittyviä suunnitelmia ja toimenpiteitä. Kouluilla mm. emme järjestä koko koulua kattavia yhteisiä tilaisuuksia. Tarvittaessa tapauskohtaisesti tiedotetaan erikseen. Kouluilla tehdään valmisteluita etäopetuksen järjestämiseksi tarvittaessa. Mahdolliseen opetuksen järjestämistapaan tai oppilaan sairastumiseen liittyvä muutos huomioidaan siten, että oppilaat ottivat kaikki koulukirjat tänään mukaansa kotiin.

Kankaanpään perusopetuksessa ei tehdä luokkaretkiä kotimaan tai ulkomaan kohteisiin kevätlukukauden loppuun asti koronaviruksen takia. Kyseessä ovat luokkaretket, leirikoulut ja vaihto-ohjelmat. Rajaus koskee myös Kankaanpäähän ulkomailta tulevien koululaisten ja opiskelijoiden matkoja. Kouluihin ei oteta ulkomailta tulevia ryhmiä. Yllä oleva asia vaikuttaa myös kevääksi suunniteltuun Keskustan koulun Erasmus-hankkeen toteuttamiseen.

Perheiden tulee toimia varotoimenpiteenä seuraavasti: jos lapsi tai aikuinen on tulossa ulkomaanmatkalta, hänen tulee ennen kouluun opiskelemaan tai kouluun töihin palaamista pysyä kotona matkan jälkeen kahden viikon ajan vaikka olisi oireeton. Koskee myös ulkomaan risteilyjä.

Median voimakas uutisointi koronaviruksesta voi askarruttaa lasta ja nuorta. Mm. MLL:n sivuilla on ohjeistusta aiheen käsittelyyn lasten kanssa. https://www.mll.fi/uutiset/lapset-puhuvat-koronasta-mita-aikuinen-voi-tehda/

Mikäli sinulla on asiaan liittyvää kysyttävää, ole yhteydessä koulusi rehtoriin.

Yhteistyöterveisin

Perusopetuksen rehtorit